• zpravodajmikulov.cz
  • Ostatní
  • „Přál bych si dobře fungující tým pracovníků, zvláště pak pedagogů,“ říká nový ředitel Gymnázia a střední odborné školy Mikulov Roman Pavlačka

„Přál bych si dobře fungující tým pracovníků, zvláště pak pedagogů,“ říká nový ředitel Gymnázia a střední odborné školy Mikulov Roman Pavlačka

Gymnázium a střední odborná škola Mikulov má nového ředitele školy. Mgr. Roman Pavlačka, Ph.D. vyhrál výběrové řízení, které vyhlásil zřizovatel školy – Jihomoravský kraj, a své funkce se ujal od 1. února 2018.

Požádali jsme ho o rozhovor.

Můžete se našim čtenářům a Mikulovským představit?

„Narodil jsem se v roce 1967. Pocházím z Klentnice a v současné době bydlím v Břeclavi. Jsem ženatý a mám dva syny. Moje žena pracuje na Zahradnické fakultě v Lednici. Starší syn letos maturuje na břeclavském gymnáziu. Mladší syn je v kvartě na gymnáziu v Havířově, kam odešel za hokejem.“

RP

Jaké máte zájmy a koníčky?

„Jsme rodina, která ráda tráví dovolené s velkou partou kamarádů v létě u vody (každoročně sjíždíme české a slovenské řeky) a v zimě na českých horách. Velmi rád jezdím na letní stanové tábory, kde jsem už vystřídal téměř všechny role: dítěte, praktikanta, vedoucího, hlavního vedoucího, hospodáře i kuchaře.“

Jaké máte vzdělání?

„Základní škola v Klentnici a Perné mě vzdělávala v prvních pěti letech školní docházky a od šesté třídy jsem navštěvoval základní školu na Valtické ulici v Mikulově. Čtyřleté gymnázium v Mikulově mě výborně připravilo na pozdější studium matematiky a základů techniky na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Po studiích, ale i během nich, jsem se rád vracel domů, kde se začal naplňovat můj sen stát se učitelem.

Právě gymnázium a později základní škola na Komenského ulici v Mikulově odstartovaly moji více jak 27letou dráhu učitele. Mikulov je také místem, kde jsem zahájil svou podnikatelskou činnost v oblasti programování a poradenství ve výpočetní technice. Rád bych v této souvislosti vzpomenul na svého společníka a především výborného kamaráda, Ivoše Porubského. Byl nezapomenutelnou osobností veřejného života v Mikulově a pro mě osobně velkým vzorem.“

 

A co vaše pedagogické působení na univerzitě?

„Rokem 1993 nastává v mém životě dlouhá 25letá pouť v roli odborného asistenta na Vysoké škole zemědělské v Brně (dnešní Mendelova univerzita v Brně). Odborně jsem se začal posouvat směrem k digitálním technologiím v oblasti projektování, grafiky a 3D modelování. Odbornou působnost jsem završil doktorátem na oboru zahradní a krajinářská architektura v roce 2008. Výčet vedených závěrečných prací, publikační, projektové a projekční činnosti je možné dohledat na stránkách Mendelovy univerzity. Za všechny výstupy mně dovolte zmínit jeden, a to projekt na digitalizaci historických knih, map a plánů, tykajících se zahradnictví a zahradní architektury. Jedná se o bezmála tisíc dokumentů, které jsou přístupny v plném textu z internetu [online, kramerius4.mendelu.cz].“

 

Jaký je Váš vztah k Mikulovu a GSS Mikulov?

„Mikulov a škola jsou pro mě místy, kam se velmi rád vracím a chci zde trávit co nejvíc svého pracovního a volného času. Mým velkým přáním je přivést školu k 400letému výročí jejího založení.“

 

Proč jste se do výběrového řízení na post ředitele školy přihlásil? Jak velká je to pro Vás výzva?

„Myšlenka ucházet se o místo ředitele Gymnázia a střední odborné školy ve mně uzrávala postupně během minulého roku. Velmi citlivě jsem vnímal dění a velmi mě mrzelo, jak se na celém obraze nešťastně podepisuje medializace. Kladl jsem si otázku, kde může být problém nespokojenosti s tak, v mých očích, úspěšnou školou, která dokáže vychovávat kvalitní řemeslníky a úspěšně připravovat žáky pro studium na vysoké škole. Nakonec jsem se rozhodl a věřím, že se nám všem podaří atmosféru kolem školy uklidnit a postupně vytvářet povědomí unikátní školy stojící na pevném historickém základě. Budeme jistě potřebovat čas i podporu vás občanů.“

Jaké zásadní kroky Vás v oblasti organizační struktury školy a jejího chodu čekají v nadcházejících měsících?

„Za svou výhodu považuji, že přicházím do nového prostředí nezatížen blízkou minulostí školy. Nevýhodou je, že si na změny organizační a personální budeme muset nějaký čas počkat. V současné době se seznamuji s chodem školy a osobně poznávám spolupracovníky. Sloučením gymnázia, odborné školy a učiliště vznikla jedna škola. Je pro mne velmi důležité, aby tato škola vystupovala i navenek společně, ne jako škola složená ze tří součástí. Škola, která vzdělává v maturitních i nematuritních oborech, má jeden tým zaměstnanců, kteří nacházejí cesty ke spolupráci a vzájemně se podporují.“

 

Co je podle Vás v současné době pro školu a její studenty nejdůležitější?

„To je velmi dobrá otázka. Musím zmínit alespoň dva zásadní body: přijmout dostatečný počet žáků pro zdárný chod a financování školy a pokud možno maximální úspěšnost u závěrečných zkoušek. Vím, že obojí je v tomto roce z mé strany velmi obtížně ovlivnitelné. Nicméně jsem hned druhý týden svého působení osobně navštívil celkem deset základních škol v mikulovském regionu. Nepředpokládal jsem, že se mi podaří změnit rozhodnutí žáků, kteří si vybrali jiné střední školy, než je ta naše, ale jsem přesvědčený, že osobní kontakt s vedením a seznámení se s prostředím navštívených škol je dobrým základem pro další spolupráci.

Úspěšnost u maturity, která je jednotná pro gymnázium i střední odbornou školu (obor hotelnictví), bude pro žáky rovněž obtížná. Čeká nás v tomto směru částečné posílení výuky maturitních předmětů u oboru hotelnictví, které již odstartovalo úpravou školních vzdělávacích plánů.“

 

Vaše dlouhodobé vize pro rozvoj školy?

„Tvorba vizí pro rozvoj školy pro mne znamená proces, do kterého bych rád zapojil jak zaměstnance, tak rodiče i žáky, neboť zpětná vazba je pro konečnou formulaci vizí velmi důležitá. Dovolím si tedy, zatím spíše jen nastínit oblasti, na které se hodlám soustředit.

Přál bych si dobře fungující tým pracovníků, zvláště pak pedagogů. Mnoho let jezdím na letní dětský tábor u Nového Města na Moravě a věřte, že stačí čtrnáct dnů pobytu v úzkém kolektivu a poznáte, koho si pozvete i příští rok. V prostředí školy je tento proces mnohem obtížnější, ale výsledek musí být stejný. Přejeme si a vynakládáme veškeré úsilí na to, aby se k nám děti vracely a dávaly dobrý příklad ostatním potenciálním zájemcům. Dobrý tým přenáší pozitivní atmosféru i na své žáky, bohužel opačného efektu se dosahuje mnohem snadněji. Schopnost dělat něco navíc, získávat si svým odborným přehledem žáky tak, aby s posledním zvoněním školu neopouštěli a zůstávali zde třeba i za účelem zábavy. Byl jsem velmi mile překvapen vysokou uměleckou úrovní společného vystoupení naší školy se základní uměleckou školou na loňském adventním koncertě. Dobré příklady existují a je vidět, že dobrá práce s žáky přináší ovoce.

Spolupráce s vysokými školami může pomoci žákům při rozhodování a orientaci ve struktuře, prostředí a atmosféře na akademické půdě. Prvním společným počinem byla spolupráce na květinové výzdobě reprezentačního plesu GSS Mikulov, kterou odborně zajišťovali přední aranžéři ze Zahradnické fakulty v Lednici. Další akcí bude květinová velikonoční výzdoba Rybničního zámečku, kde na oplátku poskytne naše škola odborný gastronomický servis.

Oblastí k zamyšlení jsou odborné obory, zde je třeba rozvíjet a hledat spolupráci na vzdělávání s potenciálními zaměstnavateli. Bez praxe a poznávaní moderní techniky a technologií, které si škola v krátkých horizontech nemůže finančně dovolit, nebudeme schopni konkurence. K rozvíjení jazykových schopností jsou důležité zahraniční stáže, v současné době již naše škola pro obor hotelnictví a kuchař-číšník takové stáže nabízí a nabídku bychom rádi rozšířili.

Žáky gymnázia v předmaturitním a maturitním ročníku je třeba připravovat na studium na vysoké škole. Jednou z možných cest je nabízení tematických seminářů se zaměřením na konkrétní typ vysoké školy (technická, přírodovědná, právnická, filozofická, umělecká apod.). Velký potenciál vidím v možnosti získávat mezinárodní jazykovou zkoušku na zvolené úrovni (min. B2 otevírá brány zaměstnání v EU), která nahrazuje maturitu z cizího jazyka. Školy, které tuto možnost nabízejí, se těší velkému zájmu a my bychom se chtěli vydat právě tímto směrem.

Shrnu-li oblasti – témata pro stanovení vizí, jsou to tato:

  • Škola je místem k setkávání i po vyučování.
  • Spolupráce s vysokými školami.
  • Posílení spolupráce se zaměstnavateli.
  • Tematicky zaměřená příprava na vysoké školy.
  • Mezinárodní jazyková zkouška.

Děkuji za rozhovor

Jitka Sobotková, foto: archiv R. Pavlačka