Galerie Závodný představila akustické výtvarné umění Milana Grygara
Galerii Závodný v Mikulově 28. 2. pořádala vernisáž výstavy vynikajícího malíře, grafika, typografa a tvůrce zvukových realizací Milana Grygara, který je jedním z nejvýznamnějších představitelů české geometrické abstrakce, minimalismu, konceptualismu a umění akce.
Ze zdravotních důvodů se bohužel 87letý umělec Milan Grygar vernisáže nezúčastnil a výstavu zahájila galeristka Vladimíra Brucháčková Závodná. Akci svou účastí podpořil i synovec autora, Jan Grygar, který působí jako herec v brněnském Národním divadle.
„V ojedinělé koncepci výstava děl Milana Grygara představuje práce, v nichž se snaží přepsat hudební verš do výtvarné podoby. Vztahy akustické a vizuální roviny rozpracovává v řadách Antifon a Stupnic, ve kterých mistrným způsobem pracuje s monochromními barevnými plochami. Vzájemnou interakci prostoru, zvuku a času prezentuje cyklus kreseb s názvem Prostorové partitury,“ přiblížila díla Milana Grygara galeristka.
Návštěvníci vernisáže měli možnost zhlédnout i původní nahrávky některých akustických kreseb. Milan Grygar využívá své vlastní prostředky pro vytvoření kresby – bambusové pero, dřívko či zvoneček. Zvuky pak zaznamenává a akustická rovina se stává paralelou viděného. Od roku 1966 Milan Grygar nahrazuje vlastnoruční záznam kresbou mechanickými předměty, které se pohybují po papíře – hračkami na klíček, dětskou káčou, ozubenými kolečky, šrouby.
Dále byla hostům prezentována i videoperformance hmatové kresby, při níž autor usedá za oponu z pruhu papíru, protrženými otvory vysune ruce a nohy, tělo a hlava zůstávají za papírovou clonou. Pozorně pak naslouchá zvuku prstů, dotýkajících se papíru. Opakované je opatrně namáčí do tuše, v kruzích vklepává černé otisky na bílý podklad. Vše výtvarník koriguje pouze sluchem, hmatem a vlastní intuicí.
Výstava děl Milana Grygara potrvá v Galerii Závodný do 18. dubna. Jedná se o skutečně mimořádnou výstavu jedné z osobností, která hledala nové, autentické cesty výtvarného výrazu a prosazovala moderní směry. Významně se tak zapsal do historie českého výtvarného umění a výstava je souhrnem zásadního přínosu jeho dosavadní tvorby, stojící na pomezí oborů a žánrů.
lk