Ethnic Friendly zaměstnavatel
Značka Ethnic Friendly zaměstnavatel je zavedeným certifikačním nástrojem, který slouží k pozitivnímu ocenění zaměstnavatelů s rovným přístupem k etnickým menšinám. Hlavním smyslem koncepce je podpora fungování zásad rovného zacházení a zintenzivnění tvorby nediskriminačního prostředí a vztahů na trhu práce.
Myšlenka oceňování společností, jež sdílejí a naplňují hodnoty rovného zacházení a nediskriminace, vznikla v roce 2007 v občanském sdružení IQ Roma servis. Pracovníci této organizace se totiž běžně setkávali při svých sociálně-právních poradenských aktivitách s diskriminací příslušníků etnických menšin, především pak Romů, při jejich snaze o uplatnění na českém trhu práce.
Tato negativní zkušenost dala vzniknout koncepci Ethnic Friendly zaměstnavatel, která oceňuje společnosti uplatňující ve své personální praxi rovný přístup ke svým zaměstnancům i žadatelům o zaměstnání, a to na všech úrovních jejich vzájemných vztahů. Zároveň jim toto ocenění dává možnost veřejně tyto hodnoty proklamovat, což je důležitým aspektem celé koncepce, který takto oceněné zaměstnavatele řadí mezi vyspělé evropské společnosti.
Značka samotná je určena pro co nejširší spektrum zaměstnavatelů a v současnosti je jejími držiteli na více než 30 společností z celé České republiky. V seznamu oceněných můžeme nalézt jak malé sociální firmy a chráněné dílny, tak společnosti jako jsou např. ZETOR TRACTORS a.s., OHL ŽS, a.s., GUMOTEX, a.s. i zaměstnavatele z řad státní správy a samosprávy: Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje, některé úřady práce a například i Město Hodonín.
Značka je žadateli udělena na základě objektivního šetření, které probíhá přímo v konkrétní společnosti. Cílem šetření je nejen zjistit stav organizační kultury ve vztahu k zaměstnancům, ale často také po dohodě s vedením navrhnout možné změny, či opatření pro její posílení. Udělení značky je bezplatné a šetření časově nenáročné.
Pro nové nositele značky Ethnic Friendly zaměstnavatel jsou navíc pořádány slavnostní certifikace za účasti politické reprezentace a médií. Pro oceněné se tak tato událost může společně s dalšími způsoby medializace stát zajímavým marketingovým nástrojem. Rovný přístup a značka Ethnic Friendly zaměstnavatel se jednoduše vyplatí.