71. ročník Pálavského vinobraní se vydařil
Druhý zářijový víkend se v Mikulově konalo tradiční Pálavské vinobraní. Do města vína se sjely desítky tisíc návštěvníků za vínem, hudebními hvězdami, folklorem a bohatým programem. Letošní ročník přinesl krok směrem ke snížení odpadu, a to zavedením vratných kelímků.
Tento víkend navštívilo Mikulov padesát jedna tisíc návštěvníků, kteří přijeli nejen za vínem, ale i za bohatým doprovodným programem, který jako vždy startoval v pátek odpoledne. Letos organizátoři akce připravili celkem šest scén s hudbou všech žánrů a dalším doprovodným program. Na podiu v amfiteátru se v pátek vystřídali například Aneta Langerová či Divokej Bill. V sobotu pak Tonya Graves nebo Vojtěch Dyk & B-side band. Hudba se ozývala ze všech koutů města. Náměstí oživily především folklorní soubory a cimbálové muziky. Fanoušci si pak přišli na své při vystoupení Yo Yo Bandu, Petry Janů či divokých Circus Problem. Zámecké nádvoří zaplnil koncert Vladivojny La Chia.
Vinobraní letos oživil i smích návštěvníků při vystoupeních oblíbených stand up komiků. Náměstí pobavil Lukáš Pavlásek nebo trapnomág Petr Nedvěd, známý ze soutěže Česko Slovensko má talent.
Kozí hrádek a zámeckou zahradu tradičně obsadilo středověké ležení s rytíři, kejklíři a královým fraucimorem. Krále Václava IV. doprovodila oblíbená královna Chantal Poullain, která v sobotu vítala návštěvníky v krojovaném průvodu a v neděli vyrazila společně se šesti stovkami milovníků vína na tradiční výstup na Svatý kopeček.
S vínem se mohli návštěvníci setkat v mnoha podobách. Na zámku se konala Národní výstava vín mikulovské vinařské podoblasti, kde milovníci vína ochutnali stovky místních vín a při popíjení se kochali unikátním výhledem na Svatý kopeček ze zámecké terasy. S ochutnáváním pak mohli pokračovat ve Vinařském městečku, kde svá vína nalévali lokální vinaři. Vyvrcholením byla soutěž o nejlepší burčák, kde loňské vítězství opět obhájilo rodinné vinařství Vinofol z Novosedel.
Pálavské vinobraní letos zažilo premiéru se systémem vratných kelímků. Návštěvníci mohli využít možnosti zakoupit si vratný kelímek ve velikosti 0,3 l nebo 0,5 l. Kelímky byly určeny především pro nealkoholické nápoje, pivo nebo burčák. Pro degustování vína byly připraveny skleničky s logem Pálavského vinobraní či skleničky konkrétního vinaře. „Pálavské vinobraní je akce, která je spojena s oslavou sklizně, vratné kelímky tedy vnímám jako zásadní krok, který akcentuje ekologii a ochranu přírody. Opticky pak vnímám zvýšení čistoty města v průběhu i po skončení akce,“ přidává komentář starosta města Rostislav Koštial.
Návštěvníci se setkali s novým logem v mnoha podobách, ať už v rámci navigačního systému, vratných kelímků nebo upomínkových předmětů. „Nové logo a potažmo nový vizuální styl Pálavského vinobraní hodláme do budoucna rozvíjet,“ komentuje David Gerneš, ředitel pořadatelské organizace Mikulovská rozvojová.
Bohatou fotogalerii najdete na Facebooku Pálavské vinobraní v Mikulově a brzy také na www.palavske-vinobrani.cz.
Kateřina Hučková