TÝDEN LIDSKÝCH PRÁV NA GYMNÁZIU V MIKULOVĚ
V druhé půlce března jsme využili několika příležitostí k připomenutí si problematiky lidských práv v různých oblastech.
10. 3. byl Mezinárodní den Tibetu, připojili jsme se k podpoře Tibetu formou vyvěšení vlajky na škole a pozváním lektorů organizace Amnesty International, kteří měli s našimi studenty workshop k této tematice (studentka kvinty B. Kolínková o této akci psala v minulém čísle).
Studenti třetího ročníku v rámci exkurze navštívili se seminářem společenských věd Romské muzeum v Brně. Cílem bylo seznámit se s životem Romů, představit je bez nánosu předsudků a jednostranného negativního hodnocení, rozvíjet multikulturní cítění, vést k toleranci a podpořit vzdělávací proces žáků a studentů. Studenti si prohlédli expozice a poté pracovnice muzea vedla program interaktivní formou. Studenti objevovali stěžejní momenty romské historie, seznámili se krátce s romským jazykem a dozvědili se zajímavosti z tradic a kultury Romů, byli překvapeni, že i Romů se výrazně týkal holocaust. V programu byly využity prvky dramatické výchovy, kritického myšlení a audiovizuální a fotografické dokumenty. Žáci byli vedeni k samostatné práci a úvaze, mnozí se velmi vyspěle vyjadřovali. V diskuzi po exkurzi ji hodnotili velmi dobře, včetně toho, že přiznávali i změnu svých postojů. Celkově měla exkurze vést k aktivnímu postoji proti předsudkům a rasismu.
Využili jsme také nabídky organizátorů festivalu Jeden svět o lidských právech a všichni naši žáci zhlédli některé dokumenty. Žáci nižšího stupně gymnázia se podívali na dva nizozemské krátké filmy o dětech, které byly postaveny do neobvyklých situací. V prvním se jedenáctiletý chlapec musí vyrovnat s tím, že má matku ve vězení a v druhém pomáhá patnáctiletý svému otci, který trpí Alzheimerovou chorobou. Poslední německý dokument Tanečnice Aleyna byl o překonávání handicapu a také trochu o šikaně. Studenti vyššího gymnázia měli možnost vidět oceněný film D. Vondráčka Na divokém severu o romské problematice ve šluknovském výběžku.
Témata filmů jsme využili v rámci hodin občanské výchovy a základů společenských věd k diskuzi ve škole, která byla velmi živá a zajímavá.
J. Š.