V Mikulově se setkají příznivci klezmeru. Město bude hostit třídenní hudební workshop
Od pátku 5. září do neděle 7. září se bude v Mikulově konat první ročník třídenního workshopu zaměřeného na klezmer, který vychází z hudební tradice judaismu.
Před sto lety se svět s úsměvem na tváři řítil vstříc jatkám první světové války, ale lidé středovýchodní Evropy zatím žili v relativním klidu a prosperitě zastřešované Rakouskem-Uherskem pod vládou Habsburků. Jedním z tmelů této říše byla početná židovská komunita, žijící na celém jejím území a barvitá stejně jako množství národů, v jejichž sousedství pobývala.
Tato kulturní rozmanitost a na tehdejší dobu značná svoboda byla živnou půdou pestré škály židovských muzikantů s množstvím regionálních stylů od Čech až po Podkarpatskou Rus, od Transylvánie po Halič.
„Na jejich hudební tradice formované unikátním geniem loci středovýchodní Evropy se snažíme navázat i na našich klezmerových dnech, kam zveme všechny dnešní následovníky starých c. a k. klezmerů, ať už z Translajtánie či Cislajtánie. Víme, že v českých zemích, na Slovensku, v Polsku a jinde jsou muzikanti, kteří se z různých důvodů zhlédli v klezmeru a jidiš muzice," říká pořadatelka hudebního workshopu a galeristka Sylva Chludilová.
Workshop je vhodný pro všechny akustické nástroje, začíná v pátek 5. 9. odpoledne a s přestávkami potrvá až do nedělního odpoledne. Součástí programu je i sobotní koncert lektorů z Francie Freylekhs Brider a jejich hostů. Následovat bude jam session v galerii Efram. Začátek koncertu je ve 20 hodin a vstupné je dobrovolné. „Posluchači uslyší v duchu kabaretu let dvacátých jidiš muziku seriózní, profánní, spirituální i špirituskou, a dojde i na muziku patetickou i poetickou," zve Sylva Chludilová.
Třídenní víkendový workshop bude zaměřen na instrumentální stránku klezmerového stylu a ansámblové hraní. Účelem je, aby účastníci zdokonalili své interpretační dovednosti v klezmerovém žánru a pronikli hlouběji do jeho hudebních i mimohudebních souvislostí. „Není cílem naučit se spoustu nového repertoáru, ale spíše se jeho prostřednictvím zlepšit jako klezmerový muzikant," říkají lektoři workshopu. Těmi jsou tři hudebníci z Francie – Amit Weisberger (housle a zpěv), Jérome Block (akordeon) a Laurent Clouet (klarinety). Všichni jsou zkušení muzikanti a mezinárodně uznávaní lektoři, kteří mají kromě klezmerové muziky bohaté zkušenosti například s hudbou rumunskou, řeckou či osmanskou. Sami pak účinkují v nejrůznějších projektech, z nichž pro názornost je nejvhodnější zmínit Beigale Orchestra, který se zaměřuje na starou klezmerovou muziku v podání velkých orchestrů.
Účastníci workshopu se budou během tří dnů věnovat převážně klezmerovému repertoáru z počátku 20. století a z období kolem první světové války z Evropy – Belfův Rumunský Orchestr, raný Abe Schwartz, Harry Kandel a podobně. „Budeme se snažit detailně rozebrat herní styl jednotlivých instrumentalistů i kapel a z této analýzy vytvořit náš vlastní nový zvuk," doplňuje Sylva Chludilová.
js