Kampanila je již minulostí
Závěrečným koncertem v chrámu sv. Jana Křtitele vstoupil XVI. ročník festivalu Kampanila do historie. Letošní festival spojil dlouholetou tradici s novinkou.
Zahajovací koncert byl recitálem komorního sboru Kantila Křtiny pod taktovkou Lukáše Sotoláře. Koncert byl zřejmě průřezem záviděníhodně bohatým repertoárem tohoto tělesa. Mne nejvíce zaujaly dvě skladby Antonína Tučapského a Odi et Amo Carla Orffa. Na své si jistě přišli i milovníci duchovní hudby či lidových písní. Z koncertu jsem odcházel potěšen.
Vyvrcholením festivalu byl sobotní Slavnostní koncert. Na Palácovém nádvoří mikulovského zámku se představila stovka zpěváků a klasický big band (pět saxofonů, po čtyřech trubkách a pozounech plus rytmická skupina). Aranžérem všech skladeb byl Petr Janovský, strojní inženýr a Bohem požehnaný hudebník. Ten spolu s Martinem Franze a Lukášem Sotolářem připravil komponovaný program, plný nejen swingu, ale i inteligentního humoru. Lze dokonce hovořit i o choreografii koncertu. Sólové party přednesli Anna Jelínková a Pavel Šturza. – Pravidelní návštěvníci Kampanily si jistě vzpomenou na loňskou Carminu Buranu, předloňské Verdiho Requiem a na další velká díla, která byla v minulých ročnících na Kampanile uvedena. Letošní ročník – swingy – tak mohl pokládat za odpočinkový. Opak je však pravdou. Tento druh hudby je pro zpěváky velmi náročný jak rytmicky, tak melodicky, protože doprovody jsou v tzv. úzkých harmoniích. Jednoduše řečeno: V Mozartovi můžete každý hlas zpívat samostatně, a bude se to pěkně poslouchat, protože je komponován v duchu klasických postupů. V „úzké harmonii" je tomu jinak, a kdo na tento způsob práce není zvyklý, pro toho je zpěv značně obtížný. Tím více je třeba ocenit výkony zpěváků všech tří zúčastněných sborů (Kantila Křtiny, Kantiléna Brno a Virtuosi di Mikulov). Celkový dojem z koncertu byl ohromující a posluchači nešetřili chválou.
Na Závěrečném koncertu v chrámu sv. Jana se představil brněnský dětský sbor Primavera a jeho přípravná skupina Čerešničky. Pro mikulovské návštěvníky bylo jistě příjemné setkání s Martinou Kirovou, která krátce vedla i Virtuosi di Mikulov. Hlavní část koncertu proběhla pod taktovkou empatické Kataríny Duchoňové a za klavírního doprovodu Jany Balážové. Provedení skladeb bylo hudebně i akusticky skvělé a já jsem měl pocit, že poslouchám vyšperkovanou studiovou nahrávku. Kampanila byla díky dětem a jejich vedoucím zakončena po hudební stránce naprosto dokonale.
Svatopluk Vrbka
foto: autor Vlastimil Zaviačič