Finanční arbitr
V jednom z minulých čísel jsme informovali podnikatele, kteří vykonávají činnost nabízení, poskytování nebo zprostředkování spotřebitelských úvěrů, že od 1. 7. 2011 mají novou povinnost, a to vůči finančnímu arbitrovi, kterému jsou povinni nahlásit své identifikační údaje.
Ale kdo je vlastně finanční arbitr a má význam, aby o něm občan věděl? Stalo se Vám někdy, že někdo zneužil Vaši bankovní kartu a banka odmítla uznat svou chybu? Nebo máte pocit, že poskytovatel Vaší spotřebitelské půjčky zneužil rozhodčí doložku a rozhodce nerozhoduje Váš spor spravedlivě? Pak Vám může pomoci právě finanční arbitr, který je také nazýván ombudsmanem přes peníze. Hlavním posláním finančního arbitra je zajištění rychlého, bezplatného a efektivního vyřizování sporů klientů s institucemi mimosoudní cestou. Při sporech se zákazníky mají banky své právníky, naproti tomu by měl na práva klientů v platebních stycích dohlížet finanční arbitr. Institut finančního arbitra byl zřízen na počátku roku 2003 a od července letošního roku byly jeho pravomoci ještě posíleny. Zabývá se spory, které vznikají v souvislosti s převodem peněžních prostředků, opravného zúčtování, inkasní formy placení nebo užívání elektronických platebních prostředků. Nově arbitr rozhoduje i spory klientů s investičními společnostmi a zastání se dočkají i klienti úvěrových firem. Nejčastěji řeší problémy, kdy si společnost neoprávněně naúčtuje pokutu za předčasné splácení nebo neuvede všechny náležitosti ve smlouvě, popřípadě si neprověří žadatele o peníze v úvěrových registrech.
Finanční arbitr vykonává svou funkci nezávisle a nestranně. Musí se zdržet všeho, co by mohlo budit pochybnosti o jeho podjatosti. Řízení před finančním arbitrem se zahajuje na návrh občana, jež se cítí být poškozen. Obrátit se na něj můžete písemně, telefonicky, e-mailem, přes webové stránky www.finarbitr.cz, ale také přes Facebook. Návrh lze podat na formuláři vydaném finančním arbitrem. Vzor podání je zveřejněn na webových stránkách a jeho součástí je i podrobný průvodce, jak podání správně vyplnit.
Finanční arbitr rozhoduje ve věci sporu bez zbytečného odkladu nálezem, rozhodnout by měl do 30 dnů ode dne zahájení řízení, ve zvlášť složitých případech lze tuto lhůtu prodloužit. Aby mohl arbitr případ řešit, je potřeba, aby se poškozený klient nejdříve sám pokusil problém reklamovat. Teprve poté, co s reklamací neuspěje, přichází na řadu řízení před finančním arbitrem, kterým je od listopadu letošního roku Mgr. Monika Strejcová. Funkční období finančního arbitra je pět let a schvaluje jej vláda na návrh ministra financí.
Zdenka Svěchotová, OŽÚ Mikulov